راهبرد مقاومت هوشمندانه امام حسن(ع) برای جهان بیم زده امروز
کد خبر: 4207262
تاریخ انتشار : ۰۷ فروردين ۱۴۰۳ - ۲۲:۰۵
یادداشت

راهبرد مقاومت هوشمندانه امام حسن(ع) برای جهان بیم زده امروز

عضو هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبایی نوشت: دنیای امروز بی پرده و آشکار در ضلالت اخلاقی و جهالت عقلی دنیای غرب گرفتار شده است که نمونه بارز و غیر قابل انکار آن در حمایت دول غربی از جنایات و تبعیض نژادی رژیم صهیونیستی علیه کودکان و زنان فلسطینی است و در این میان بر مردم عزت خواه جهانی و جامعه اسلامی لازم است از منظومه راهبرد مقاومت هوشمندانه انسان‌های آزاد و قله های انسانیت همچون امام حسن مجتبی(ع) استفاده کنند.

راهبرد مقاومت هوشمندانه امام حسن(ع) برای جهان بیم زده امروزجهالت عصر مدرن مبتنی بر دانشی است که به وسیله عقل خودبنیاد و سکولار راهبری و مدیریت می شود و نتیجه این جهالت عقلی چیزی جز استبداد و استکبار و تحقیر همنوع نیست که وضعیت فعلی فلسطین و مردم مظلوم غزه در برابر جنایات بی حد و مرز رژیم آپارتاید صهیونیستی و البته همراهی غرب و سکوت دول مرتجع و دیگر دولت های فرصت طلب نشان آشکاری بر هم افزایی جهالت و ضلالت دنیای معاصر است.

زبان هر ملت و امتی تنها وسیله سخن گفتن و رفع نیازمندی های روزانه وی نیست، بلکه وسیله اندیشیدن، جهان بینی، عمل اجتماعی، هویت اجتماعی و روابط خرد و کلان با یکدیگر و با جهان پیرامون و با زمان های گذشته، حال و آینده است زبان منطقی جهاد تبیین موجب بالندگی فرهنگ اصیل انسانی - اسلامی است. به ضلع فرهنگ در کنار اقتصاد و امنیت کارآمدی را می بخشد و به مثابه قدرت نرم برای احیا جامعه دینی است و شناخت زبان قله‌های انسانی و اهل بیت(ع) از جمله امام حسن (ع) در این باب واجب و لازم است.

امام حسن(ع) مصداق مهم و مستندی از آیه شریفه «انما یریدالله لیذهب عنک الرجس اهل البیت و یطهرکم تطهیرا» است (واژه رجس هم به معنای چیز ناپاک است؛ خواه ناپاک از نظر طبع آدمی باشد یا به حکم عقل یا شرع و یا همه این‌ها). مقصود از اهل بیت(ع) در این آیه، به اجماع علمای شیعه و اکثر علمای اهل سنت، پیامبر صلی‌الله‌علیه‌و‌آله‌وسلّم، علی بن ابی طالب علیه السلام، فاطمه سلام‌الله‌علیها، حسن علیه‌السّلام و حسین علیه‌السّلام است. 
پس با امام حسنی روبرو هستیم که از هرگونه ناپاکی مبرا بوده و کاملا پاک و پاکیزه است و احتجاج امام حسن(ع) به آية تـطهير جهت‌ اثبات‌ برتري‌ اهـل بـيت (ع) كه پس از پذيرش صلح با معاويه ايراد شد از این بابت است. (شيخ طوسي، الامالي، ص 564)

در عبادت آن حضرت همین بس که هنگامی که برای نماز پیش خدای عزوجل قرار می‌گرفت بدنش می‌لرزید و در سخاوت ایشان نیز همین جمله بس که فرمودند ما مردمانی هستیم که بخشندگی‌مان زیاد است و پیش از آنکه از ما درخواست شود می‌بخشیم.

در مقام جهاد و مقاومت نیز فرموده است که ما به خدا سوگند برای مبارزه با اهل شام شکی نداریم و پشیمان نیستیم ولی با آنان با صبر و سازش مبارزه کردیم (در واقع مبارزه در همه حال استمرار داشت) در ادامه می فرماید که هنگام رفتن به صفین دین شما مقدم بر دنیایتان بود ولی امروز دنیای شما بر دینتان مقدم است.

وی همچنین می‌فرماید که معاویه به کاری ما را می‌خواند که عزت و انصاف در آن نیست (دخیّل، 1398:  111-112) و در ادامه مردم را مخیر به مبارزه با معاویه و یا ترک مخاصمه می‌کنند که مردم زندگی دنیوی را به مبارزه با ظالم ترجیح دادند و گرنه منطق امام (ع) منطق جهاد و مبارزه با معاویه بوده است.

جالب‌ترین نکته در تاریخ سیاسی امام حسن(ع) خطبه امام در نزد معاویه در کوفه بود که ایشان ضمن تأکید بر امر هدایت و حفاظت از شیعیان توسط اهل بیت و توجه به اصالت و انتساب اهل بیت(ع) به پیامبر (ص) و همچنین توجه به دست به دست شدن دنیا به سوره انبیاء اشاره داشتند «وَ إِنْ أَدْرِي لَعَلَّهُ فِتْنَةٌ لَكُمْ وَ مَتاعٌ إِلى‌ حِينٍ» (111) و من نمی‌دانم شاید این [تأخیر عذاب] آزمایشی برای شما و بهره‌مندی اندکی [از نعمت ها] تا مدتی معین است در تفسیر نور در تفسیر آیه مذکور گفته شده است که تأخير قهر و كيفر الهى يا به خاطر آزمايش است و يا به جهت پر شدن پيمانه مهلت – و (البته ) كاميابى‌ها و لذّت‌جويى‌هاى دنيا موقت است.

دنیای امروز بی پرده و آشکار در  ضلالت اخلاقی  و جهالت عقلی دنیای غرب  گرفتار شده است که نمونه بارز و غیر قابل انکار آن در حمایت دول غربی از  ددمنشی ها  و جنایات و تبعیض نژادی رژیم صهیونیستی علیه کودکان و زنان فلسطینی است (هیچ خط اخلاقی انسانی را دنبال نمی کنند) و در این میان بر مردم عزت خواه جهانی و جامعه اسلامی لازم است از منظومه راهبرد مقاومت هوشمندانه انسان‌های آزاد و قله های انسانیت همچون امام حسن مجتبی(ع) استفاده کنند.

راهبردی که مبتنی بر عقلانیت تعالی محور، گرایش مبتنی بر مبارزه و جهاد و بینشی بر پایه های مهم  آگاهی بخشی مردم و دشمن شناسی و سنت شناسی اجتماعی الهی است. دشمنان انسانیت و دیانتی  که نه عزت جامعه انسانی و اسلامی را می‌خواهند و نه انصاف حداقلی در جنگ و جدال دارند. ناگفته نماند که در نگاه امام حسن(ع) اولین لغزش جامعه اسلامی از آنجا شروع می‌شود که دنیای عافیت‌طلبی افراطی و دنیای صرفا منبعث از اخلاق حیوانی بر دیانت محمدی مبتنی بر عقلانیت و عرفان و حماسه پیشی گیرد و آنجاست که مقاومت و مبارزه برای کسب عزت و پیشرفت و عدالت کم رنگ می‌شود.

انتهای پیام
captcha